Direktlänk till inlägg 11 september 2011
Denna morgon kom vi igång tidigare. Jag tog med mig två i min bil och vi åkte ut i skogen där vi anslöt till de som åkte rälsbuss.
Vi avlägsnade alla skarvbultar och drog loss ena rälen. Därefter började vi det mödosamma arbetet med att ta bort sliprarna.
Vi lunchtid kom motordressinen åkande, lastad med gulaschsoppa och toscakaka samt kaffe. Vi åt och sen fortsatte vi riva sliprar.
Vid dagens slut hade vi tagit bort alla brosliprar och även några på "land". Vi åkte tillbaka. Jag fick utöva utrycknignskörning på de små skogsvägarna för att försöka hinna till vägskyddet i Aggatorp innan rälsbussen så vi kunde återställa vägskyddet då det hade bakfällt då dressinen passerade (bakfällt = bommarna går ner bakom tåget).
Dock han rälsbussen före oss (backningen på första skogsvägen tog tid) så föraren återställde vägskyddet.
Väl i Virserum igen tog vi igen oss innan vi begav oss åt olika håll för hemfärd. Jag provkörde en XC70 medan ägaren till denna körde min V70. VI kollade till banvaktstugan i Holm på vägen mot Växjö. I Åseda bytte vi bilar igen och jag körde hem till Vejbystrand och somnade som en klubbad säl.
Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...
Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...
Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...
Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 |
4 | ||||||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | |||
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
|||
19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 |
|||
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | |||||
|
En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.
BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)
Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.
FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)
Grenspår - Det spår som viker av i en växel
Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar
Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.
Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel
Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.