Direktlänk till inlägg 12 september 2011
Vaknade i min egen säng, åt frukost och åkte till skolan. Tog bilen då jag inte orkade ta bussen idag. Dessutom tänkte jag hänga tillbaka arbetsjackan i skåpet. Väl framme insåg jag att jag glömt nyckeln till skåpet hemma så jag tog en kaffe i restaurangen istället.
Förmiddagen bjöd på lyftdonsutbildning.
Där fick vi också lära oss att ström är som en KY-elev och tar den enklaste vägen.
Lunch tidigare än vanligt. Köttfärslimpa erbjöds och jag skrev upp mig då jag glömt ta ut pengar och de inte accepterar kort.
Efter lunch delade vi upp oss i BAN, SIGNAL och EL.
Signal hade L-ABC och HLR, El gick på muséet och hade därefter ledigt.
Vi bantekniker tog på oss våra gula jackor och gick, likt en skock kycklingar, ut på skolans bangård och hade nån slags BASÄSKYDD-praktik.
Jag fick förklara hur en spårspärr fungerar medan läraren ringde och tog ut ett A-skydd på bangården.
Sen gick vi längs spåret medan läraren blandade fakta med rövarhistorier. När vi passerade restaurangbyggnaden tog vi kaffepaus innan vi gick och kollade på lite risker såsom kablar att snubbla på, Tågvärmeposter och annat. Sen slutade vi för dagen.
I morgon förmiddag: L-ABC och HLR, eftermiddagen bjuder på museibesök och sedan är det ledig eftermiddag.
Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...
Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...
Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...
Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 |
4 | ||||||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | |||
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
|||
19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 |
|||
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | |||||
|
En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.
BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)
Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.
FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)
Grenspår - Det spår som viker av i en växel
Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar
Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.
Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel
Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.