Direktlänk till inlägg 13 september 2011
Idag var vi för första gången i en annan byggnad och hade lektion. Vi var i byggnad E. E som i El.
Där hade vi L-ABC och HLR. Vi var två man kort men ändå var det 15 personer i rummet förutom läraren. Det visade sig vara en man från Infranord som gått fel. Han skulle till rummet intill, där de skulle gå kurs i växelvärme.
Inget nytt på kursen, förutom liknelsen med signalen sakta när vi lade någon i "stabilt läge". "Den armen ska visa sakta". Ligga på filt var, enligt läraren, banteknikerns vanligaste läge.
Efter och mer HLR var det lunch, därefter museibesök.
Men de flesta gick direkt till museet och använde mig som guide. Undrar varför
Efter museibesök åkte jag hem till Vejbystrand igen. Efter lite sen lunch tog jag en tur längs den blåsiga stranden. Fotograferade Kitesurfare och massa skojiga vattenfenomen såsom vatten som blivit skum och blåste över stranden.
Efter en timmes promenad gick jag hem och tog det lugnt.
Imorgon är det sovmorgon. Vi börjar 12:30 och har sen BASÄSKYDD. Hade dock hellre börjat 8 och haft fredagens lektion då, så hade vi haft fredagen ledigt och jag hade sluppit stressa upp till Stockholm.
Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...
Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...
Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...
Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 |
4 | ||||||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | |||
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
|||
19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 |
|||
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | |||||
|
En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.
BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)
Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.
FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)
Grenspår - Det spår som viker av i en växel
Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar
Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.
Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel
Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.