bantekniker

Direktlänk till inlägg 19 januari 2012

Kapprov igen

Av Bobjörk - 19 januari 2012 18:08

Vaknade, åt frukost och gick ut genom dörren. När jag öppnat ytterdörren smet katten in. Kattskrälle!  

Kan ju inte ha honom där ensam hela dagen, vem vet vad han hittar på, utan kattlåda och mat. Så jag fick gå in och lyfta ut honom. Stängde ytterdörren och satte ner katten. Tittade förvånat på mig. När jag stoppade in nyckeln för att låsa trodde han jag skulle släppa in honom... därefter följde han mig till bilen.

Kom till skolan och bytte om, blev lite ont om tid. Men så började jag kapa. Gick inget bra alls tycker jag.

 

Fick i alla fall prova Heaty värmeugn. Man slår på propangasen, tänder den och sätter den över rälsen. Sen kan man ta en cigg, filosofera, värma sig eller vad man nu vill, medan den värmer upp rälsen.


Kapade. Kapade mer. Snett å jävligt.


 


Efter fikat så kapade jag med acetylen och det gick ännu sämre. Kapade snett fram till 11:30 och gick på lunch.

Blev panerad köttbit (nöff hade den nog sagt en gång i tiden) i restaurangen. Åt tillsammans med växelbyggarläraren från WKTS samt en elev på kursen, en islänning som läste min blogg igår. Hej på dig :)

Sen blev det mer kapande. Vissa gjorde sina prov och började sen kapa upp bitar, lekte helt enkelt.

Jag kapade med propan för att försöka få bra kap.


Fika.


Efter fikat gjorde jag några kap till. Irriterade mig lite på att läraren kom och ställde om lågan för att den var fel. Gick inte å skära med den han ställde in ju... nåväl, valde sen att göra provet. Tog fram min provbit, märkt 3, och tog fram värmmunstycket för jag ville inte sitta å titta på en värmeugn utan ville stå och filosofera och värma en bit räls till runt 400 grader celsius.

Sen kapade jag. Första kapet blev inte bra. "Du får slipa mycket" tyckte läraren.

Men man får göra fler kap, så länge man håller sig inom markeringen (man kan alltså inte kapa obehindrat utan man får bara plats med ett visst antal). Det kapet blev det bästa jag nånsin gjort ungefär. "Banka till det där lite" tyckte läraren och jag bankade till lite slaggbitar med smedhammaren. Sen fick jag godkänt och kunde gå hem.

    

Ute på parkeringen stod man och plockade ur svarta bensindunkar med mera ur den brända svetsarbilen.


Bytte om och åkte hem. I brevlådan låg ett dyrt brev från Kiruna.

I morgon är det teori. Spårledning och skarvfritt spår. Repetition av saker man redan lärt sig...

Eld · Fritid · Skolan
 
 
banteknikern

banteknikern

20 januari 2012 20:18

Hejsan! Jag ska utbilda mig till bantekniker i Ängelholm as well, när jag är klar med gymnasiet.
Jag bara undrar, hur lång är kursen som du läser? Vad får du läsa? Gick du någon form av järnvägsinriktning på gymnasiet osv?

Skulle bli glad om du svarade offentligt här på bloggen =) Tack på förhand!

http://banteknikern.blogspot.com

Bobjörk

21 januari 2012 21:05

Hej!

Jag har bara gått vanligt gymnasium, samhälle. Sen jobbade jag i 10 år och sökte till utbildningen.
Det enda man behöver är högskolebehörighet.
Utbildningen är från slutet av augusti till första juni med några veckors praktik.
Det vi läser är bland annat växelbyggnad, slipning, banteknik, allmän järnvägsteknik med mera.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bobjörk - 30 april 2014 16:48

Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...

Av Bobjörk - 21 november 2012 18:13

Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...

Av Bobjörk - 8 november 2012 16:25

Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...

Av Bobjörk - 25 oktober 2012 22:31

Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...

Av Bobjörk - 10 juli 2012 23:30


Vaknade, drack en halv kopp kaffe. Resten blev kvar i koppen. Gick ner för att leta efter en grej i bilen, insåg att jag inte hinner med tåget och tog bilen till Nacka station. Sen tåget därifrån och tunnelbana från Slussen. Flygbuss från Cityt...

Presentation


En blogg om en studerande vid Järnvägsskolan i Ängelholm.

Fråga mig

22 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Translate

Ordlista

En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.

 

BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)

Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.

FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)

Grenspår - Det spår som viker av i en växel

Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar

Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.

Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel

Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.


Ovido - Quiz & Flashcards