Direktlänk till inlägg 14 december 2011
Vaknade å åt frukost. Åkte til skolan, Bytte om och så gick vi upp till Svetshallen.
Efter att ha pratat lite gick vi ut och demonterade betongväxeln.
Sen blev det fika och efter fikat gick vi ner till träväxeln och fixade lite på den. Sopade av den och skruvade bort skarvjärnen. Vi märkte även växeln. Nummer 1106 dvs sjätte växeln byggd 2011.
Lunch. Hade med mig spaghetti med köttfärssås. Stor välkryddat portion.
Efter lunchen gick vi ända bort till norra delen av bangården. Där monterade vi bort en rullplatta utan rullar och monterade dit en med rullar, i betongväxeln som ligger där i väntan på att transporteras bort och läggas i spår.
När detta var klart mätte vi lite i korsningsdelen av växeln och sen var det titelmatch i brottning mrllan grupperna och så var det fika.
Efter fikat städade vi ur Unimogen och Opeln. Sen var vi klara. En inte speciellt givande dag. Mest utflyllnad.
I morgon blir det prov, sen genomgång av det och därefter är det juluppehåll.
Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...
Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...
Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...
Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 |
3 |
4 |
||||||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 |
11 |
|||
12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 |
18 |
|||
19 |
20 |
21 |
22 | 23 |
24 |
25 |
|||
26 | 27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
||||
|
En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.
BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)
Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.
FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)
Grenspår - Det spår som viker av i en växel
Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar
Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.
Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel
Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.