Direktlänk till inlägg 23 januari 2012
Vaknade långt före klockan ringde. Hade legat halvvaken i sängen halva natten.
Åt frukost och stängde av klockan när denna ringde. Sen började det bli dags att bege sig. Hittade då inte min nyckelknippa. Letade och letade men bestämde mig för att ta reservnyckeln till "lägenheten" och gå ut till bilen. Startade den och skrapade rutan. När jag sen skulle backa ut gick det inte att lägga ur P-läget på automatlådan. Stängde av motorn och startade igen, sen gick det att backa ut. Skumt.
Åkte till skolan och gick upp till klassrummet.
Vi talade om slipmaskiner och slipskivor tills det blev fika.
Efter fikat talade vi mer om slipmaskiner och om Robelslipen.
Det blev lunch.
Gick bort och åt inne i centrum tillsammans med några andra KY:are. Grillspett med pommes blev det för min del.
Sen tillbaka och vi talade lite om ergonomi. Sen fika.
Efter fikat skulle vi upp i svetshallen. Jag hade inte nyckel till skåpet eftersom jag inte hittade dom i morse. Talade med läraren men det skulle gå bra i alla fall. slängde på mig parkasen som låg i bilen i alla fall.
Läraren visade hur en vinkelslip såg ut inuti och hur man bytte kol i den.
Nåt som kan vara bra att kunna privat också.
Sen visade han på en rälsbit hur vi skulle slipa den. Sen fick vi gå hem eftersom jag inte hade kläder och det inte var så lång tid kvar för oss att börja slipa våra bitar vi kapade i torsdags.
Gick till bilen och åkte till ICA för att handla. Sen åkte jag hem. Hittade nycklarna i sovrummet, under en byrå. Konstigt att saker kan hamna där man inte skulle kunna lägga dom...
I morgon ska vi slipa.
Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...
Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...
Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...
Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
|||||||||
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|||
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 |
|||
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 |
|||
23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 |
29 |
|||
30 | 31 | ||||||||
|
En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.
BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)
Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.
FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)
Grenspår - Det spår som viker av i en växel
Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar
Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.
Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel
Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.