Direktlänk till inlägg 26 januari 2012
Vaknade, åt frukost och gick ut till bilen. Behövde inte skrapas idag. Däremot ligger det fortfarande småländsk snö på bilen. Åkte till skolan och gick upp i klassrummet där vi hade lite teori i slipning av korsningar.
Fika.
Efter fikat bytte vi om och började köra robelslip. Jag fick en ny bit och började slipa. Började gå mycket bättre. Stannade upp med slipningen, självklart med slipstenen uppe, för att kolla resultatet.
PANG
Ur motorn, som stannade direkt, flög det små flisor och sen rann det olja ur motorn.
Släpade in härket i hallen för att se om jag såg nåt. Det rann mer olja ur den. Bitar av något låg på chassit.
Läraren kom och vi konstaterade att vi inte kunde göra så mycket och att jag inte gjort nåt fel.
Tog en tvåtaktare istället och slet och drog för att få igång den. Gick hackigt men det gick att slipa.
Men varje gång man stängde av den fick man rycka som en dåre.
Det blev lunch, man kunde välja två olika soppor och pannkaka. Valde gulasch. Kände inte för ärtsoppa idag.
Intog denna och gick sen och snackade stridsvagnar, film och spel med de andra.
Sen tillbaka för att slipa vidare. Fast mesta tiden gick åt till att slita i snöret. Efter ett tag gav jag upp och bytte maskin, och då var det fika.
Fikade och sen tillbaka igen. Den "nya" (nåja gjord i Västtyskland) maskinen var bra. Genomskinlig bränsleslang så man såg att man behövde flöda den. Sen var det bara att köra.
Jag stängde av och läraren var mycket nöjd med ena sidan, som hade snygg rundning och var rejält slipad (biten var snedställd vid svetsning) men tyckte jag kunde runda andra sidan bättre.
Gjord det och sen gick jag och lastade min trasiga fyrtaktare på Opeln, tillsammans med en annan fyrtaktare som gick som en tvåtaktare. De ska till verkstad.
Bytte om och åkte hem. Nu sitter jag här och har träningsvärk. Ett rejält träningspass när man är ovan.
Mat kan vara bra.
Vi har jobbat in tid så i morgon är vi lediga.
Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...
Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...
Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...
Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
|||||||||
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|||
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 |
|||
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 |
|||
23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 |
29 |
|||
30 | 31 | ||||||||
|
En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.
BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)
Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.
FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)
Grenspår - Det spår som viker av i en växel
Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar
Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.
Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel
Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.