Direktlänk till inlägg 1 december 2011
Vaknar å gör kaffe. Brödet är slut men det går bra i alla fall. Backar ut bilen och håller på köra på två personer som är mörkt klädda. Gatubelysningen funkar inte av nån anledning.
Satte mig i restaurangen och pratade lite och gick sen och bytte om.
Sen gick vi bort till vår växel och borrade två hål och monterade skarvjärn (scarf-irons som jag helt felaktigt kallar dom ). Sen började vi montera plåtar som ska sitta på sliprarna vid omläggningsanordningen (dvs de sliprar som monteras sist) och slipersen mitt på tungan. Vi monterade dessa i rälen och spände. Sen skulle de två delarna skruvas ihop och bilda rätt spårvidd. Då visade det sig att det var två olika typer. Samma nummer med olika ålder. Så de passade inte ihop. VI fick därför demontera dom och montera helt nya plåtar. Tog massa tid. Medans nya bultar och annat hämtades per bil monterade jag och en till rullplattorna. Vi fikade och monterade sedan plåtarna på rälerna och sen var det lunch.
Lunchen, pasta med köttfärssås och parmesan, intogs i restaurangen med samma gäng som igår.
Sen gick jag ut till de andra och vi monterade ihop plåtarna med varandra.
Första plåten skulle det vara spårvidden 1445 mm och det blev det när vi monterat brickor och annat. Nu började det regna och humöret sjönk. Vid bakre plattan skulle det vara 1435 och det blev det. När detta var klart var det dags att montera moträlerna. Nu fick den inhyrda föraren med tillhörande hjullastare arbeta lite. När vi lagt ner moträlerna på det rätta stället och dirigerat hjulastarföraren var han skulle ställa ner pallar med klämplattor och annat befästningsmateriel gick vi å fikade medan föraren packade ihop å åkte hem.
Efter fikat tog vi fram domkrafterna och lyfte upp rälsen vid moträlerna så de sistnämda kunde skjutas på plats å justeras. Sen lade vi ner rälerna och sen tyckte läraren att vi skulle gå hem. VI var inte så jättesugna på det eftersom vi ligger efter pga strulet och massa väntetid på materiel som saknas pga ändringen av plattorna.
Växeln som den såg ut då vi lämnade för dagen. Plattorna som strulade är de som sitter där det saknas sliprar.
Men vi gick mot hus A för att byta om. Träffade hyresvärdinnan och pratade lite med henne om Stockholmsvistelsen och strapatserna på hemvägen. Hon tyckte om min lilla halmgris som jag ställt i fönstret.
Bytte om och åkte hem. Körde vanliga vägen in i området men såg att det stod nåt form av arbetsfordon så jag körde runt via en annan väg. Dock stod fordonet fortfarande ivägen då det stod precis i korsningen vid huset jag bor i. Fick köra runt och komma in från andra hållet. Då kunde jag svänga in och parkera där jag brukara. De höll på med förberedelser med att asfaltera hålet i gatan precis vid parkeringen. Mannen som körde vibratorn tittade konstigt på mig när jag körde mot honom men förstod sen att jag inte alls tänkte krocka med grävmaskinen bakom honom utan parkera. Tog posten ur brevlådan och gick ner till min lilla bunker. Strax efteråt fick jag svaret på varför belysningen inte funkade för grävmaskinen passerade med en avblåst trästolpe med gatbelysning på.
I morgon ska vi börja montera dit moträlen och sen lägga under plattor och skruva fast dessa, om vi hinner- Fredag = Halvdag. Därefter åker jag upp till Virserum för lite arbeten på smalspåret.
Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...
Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...
Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...
Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 |
3 |
4 |
||||||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 |
11 |
|||
12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 |
18 |
|||
19 |
20 |
21 |
22 | 23 |
24 |
25 |
|||
26 | 27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
||||
|
En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.
BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)
Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.
FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)
Grenspår - Det spår som viker av i en växel
Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar
Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.
Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel
Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.