Direktlänk till inlägg 11 oktober 2011
Dagen började som vanligt. Hade köpt bröd och fil så det blev inte en lika torftig frukost som igår.
I skolan började vi gå igenom spårlägeskontroll. Efter morgonfikat gick vi ut för att mäta spårlägt på skolans spår och också för att märka ut horisontal- och vertikalkurva på det så kallade "Spårriktarspåret".
Här har vi märkt ut ÖKTP I, dvs ÖvergångsKurvans Tangentpunkt. alltså början på en övergångskurva.
Värdena visar från höger till vänster:
H=0 innebär att rälsförhöjningen är 0 på denna punkt. Detta talar även den gula brickan om.
ÖKL 30m innebär att Övergångskurvans längd är 30 meter. R=380m innebär att radien i cirkulärkurvan är 380m och Fh=30 innebär att rälsförhöjningen i cirkulärkurvan, alltså den förväntade (om 30 meter) är 30mm.
Sen mat, denna dag i matlåda/matdosa. Självklart pingis efter maten.
Sen talade vi om avvägning och fick prova på att mäta upp lite objekt med bland annat en laser. Sen fika och sen övningsblad inför morgondagens prov.
Vid skoldagens slut var det så dags för pingis. Vi körde några matcher rundpingis, några dubblar och sen var jag och Fredrik kvar och övade servar och skruvar i nån timme eller två, sen hem för att plugga. I morgon är det som sagt prov, men även nya ämnen.
Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...
Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...
Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...
Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
||||||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 |
9 |
|||
10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 |
16 |
|||
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 |
|||
24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 |
30 |
|||
31 | |||||||||
|
En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.
BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)
Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.
FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)
Grenspår - Det spår som viker av i en växel
Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar
Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.
Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel
Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.