bantekniker

Alla inlägg den 5 oktober 2011

Av Bobjörk - 5 oktober 2011 21:44

Vaknade tidigare än vanligt och åt frukost. Duschade. Sen tog jag bilen och körde till skolan. 07:30 avgick de två bussarna och vi fick varsin röd tröja med texten "Pluggar Järnväg" på bröstet. Efter cirka två och en halv timme eller så var vi framme vid Elmia i Jönköping.

Vi klev in och blev direkt "attackerade" av BB Rail som sökte... signala och el-människor mest...

Vi bantekniker drog runt stundom i grupp, stundom ensamma, och besökte potentiella arbetsgivare som InfraNord (som mest sökte signalare), Strukton, BBRail med flera. De sistnämda behövde man inte söka upp för dom sökte mer eller mindre upp oss.

Annars tillbringades mycket av tiden med att samla på sig pennor, kepsar och annat onödigt... jag menar, livsnödvändigt, hos de olika bolagen.

Missade tyvärr Plasser &% Theurers monter så jag har ingen tumstock. Däremot ett måttband från BB Rail.

Mat intogs i en av restaurangerna till det facila priset 99 svenska kronor för pannbiff med kokt potatis.

Sen gick vi ut och kollade på när de bytte slipers med hjälp av en blå Huddig 1260 (dvs en traktorgrävare).


Sen mer samlande. Träffade även två spårvägare som var där. Pratade med Strukton som även bjöd på   . De verkade minst sugna på att anställa eller ta emot praktikanter. Kanske bättrar sig om en månad när vi har jobbmässa i skolan.


Fyra bantekniker (jag var en av dom) fick varsin väst av Tenconi. De verkade normalt inte dela ut några västar men vi/jag stannade till för att kolla på deras isolskarv som våran lärare talat om. Nyligen godkänd av Trafikverket. Tala rälsvikt och växlar på engelska var en utmaning. Han blev lite intresserad av skolan och vi svarade. Sen fick vi västar och pennor som tack för visat intresse   

Jag är nog lite störd som ställer mig och pratar om en isolskarv, dvs järn och plast, och rälsvikter med en vilt främmande människa :)

Vid 15:00 avgick bussen hemåt igen. Bussresan kännetecknades av jämförande av påsinnehåll. slänga stereotyper på signalare/bantekniker mellan varandra och kommentera bussförarens något skumma körning.

Åkte sen hem och satte mig att vila lite.


I morgon är det spårgeometri på schemat, men som jag förstod det ska vi ha banunderbyggnad istället, för det är bättre att ta det i den ordningen.

Presentation


En blogg om en studerande vid Järnvägsskolan i Ängelholm.

Fråga mig

20 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Translate

Ordlista

En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.

 

BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)

Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.

FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)

Grenspår - Det spår som viker av i en växel

Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar

Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.

Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel

Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.


Ovido - Quiz & Flashcards