bantekniker

Direktlänk till inlägg 26 oktober 2011

Pinnlödning, mutterknackare och en Opel.

Av Bobjörk - 26 oktober 2011 18:18

Vaknade på morgonen, men allt var inte som vanligt. När jag skulle göra kaffe jamade det utanför köksfönstret. Var hyresvärdens ena katt (Norsk skogkatt) som inte uppskattade vädret (blåst, regn och kyla) så den tyckte att jag gott kunde släppa in den. Så jag öppnade köksfönstret (är ju i markhöjd) och katten hoppade in. Släppte sedan upp den till sin husse och matte.

Sen åt jag frukost och när jag kom ut på parkeringen kom precis den andra personen som hyr delar av samma villa jag bor i hem. Klockan 7:21. Undrar vad han jobbar med då.


Nåväl, till skolan och byta om. Pinnlödning är inget man blir varm av så det fick bli underställ idag.

Sen samlas utanför och sen gick vi och hämtade pinnlödningsaggregatet och började pinnllöda för spårledningen till det nya vägskyddet (bomanläggning, järnvägskorsning med bommar). Självklart hade vi placerat ut hindertavlor. Jobbigt att bli överkörd av slipersbytare eller liknande.

 

Såhär ser en hindertavla ut. Hindrar såklart inte rent fysiskt utan är för att eventuellt vilsna förare av räslgående fordon ska se att här är spåret spärrat.


Först fick vi dock felsöka maskinen. Blinkade "Error". Visade sig beror på säkringen. Så jag tryckte ut den (borde ploppat ut själv) och tryckte i den igen och så funkade den.


Nedan en film om hur pinnlödning utförs, ungefär. Alla moment är inte med.

Aggregatet använder 36V likström. Jordlina fästs i rälen (med magnet) och när man trycker pistolen med "skottet" mot rälen och trycker av sluts kretsen. När silvertoppen i pinnen/lodet/skottet smält bryts strömmen eftersom metallen ej längre ansluter till pistolen. Upprepa proceduren för varje kabel,

 

Klart!


Ungefär vid elva var vi klara och gick bort till de andra, som höll på med rälsbytet vi påbörjade i tisdags.

Vi pinnlöde lite där också och aggregatet behövde laddas lagom till lunch. Det lastades in i Opeln och kördes till laddning. Själv gick jag in till centrum och åt på en restaurang där, Några signalare anslöt.


Sen tillbaka för att prata lite med kompisarna och sen gick jag och den jag pinnlött med ut till Opeln och körde till svetshallen och hämtade lite pligg, pinnar man sätter i gamla spikhål i träsliprar. Sen åkte vi bort för att attackera högen med slipers i bangårdens norra änden. Uppgiften var att med två mutterknackare dra ur bultar till Heybackplattor och lasta plattor och bultar i varsin pall.

 

En hög med slipers.


Så, efter tankning och byte av startsnöre drog vi igång varsin mutterknackare (tvåtaktare) och började gå lös på skruvarna. En del satt som berg, vilket berodde på att de skruvats i bokslipers. Rök fint ur hålen efter utskrivning.


Vi åkte till fikat och sen fick jag köra.

Underbar bil när jag väl kom på att dieselbilar ofta har annan utväxling. Så man ska ligga kort tid på ettan och sen fort i med tvåan och trycka till ordentligt.

Vi åkte först för att hämta mer pligg till rälsbytargänget därefter åkte vi till norra delen av bangården igen och fortsatte med våra plattor.

Tyckte maskinen var så svår att få igång men det berodde, kom jag på efter ett tag, på att jag försökte starta f-nskapet med "växel" i, dvs inte i noll utan i "utskruvning". Gick lättare när jag åtgärdat det.

Skruvarna fortsatte sitta benhårt med lossna efter milt till besinningslöst våld av olika slag (mestadels slägga och så mutterknackaren). En skruv gick till och med av.

Vid halv fyra åkte vi tillbaka till dom andra och lastade saker.


 

Såhär långt har de kommit med rälsbytet. De gamla rälerna har avlägsnats och nya har börjat läggas in.

De har uppenbarligen legat i kurva för de var fortfarande böjda så problem hade uppstått vid spikning.


Sen körde till hus A igen och parkerade bilen, sen var det hemgång.


Till sist, en sliper som en gång i sitt liv blivit befodrad från träsliper med spikbefästning till träsliper med Heybackbefästning:

 


Och en som har haft först fjäderspik (tror vi, utifrån hålbilden) och sen Heyback:

 


I morgon fortsätter rälsbytet.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bobjörk - 30 april 2014 16:48

Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...

Av Bobjörk - 21 november 2012 18:13

Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...

Av Bobjörk - 8 november 2012 16:25

Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...

Av Bobjörk - 25 oktober 2012 22:31

Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...

Av Bobjörk - 10 juli 2012 23:30


Vaknade, drack en halv kopp kaffe. Resten blev kvar i koppen. Gick ner för att leta efter en grej i bilen, insåg att jag inte hinner med tåget och tog bilen till Nacka station. Sen tåget därifrån och tunnelbana från Slussen. Flygbuss från Cityt...

Presentation


En blogg om en studerande vid Järnvägsskolan i Ängelholm.

Fråga mig

22 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Translate

Ordlista

En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.

 

BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)

Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.

FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)

Grenspår - Det spår som viker av i en växel

Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar

Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.

Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel

Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.


Ovido - Quiz & Flashcards