Direktlänk till inlägg 3 oktober 2011
Idag arbetade vi mycket praktiskt.
Först fyllde vi i besiktningsprotokoll med de mätvärden som växeln ska ha, tillåtna differenser och sånt. . Efter fika gick vi ut i grupper om fyra med varsitt Solapass och började mäta växlar. Först visade en lärare hur man gjorde och sen började vi mäta. Vi hann med två växlar innan det var lunch. Efter lunch mätte vi resten. Sen slappade vi lite medan sista gruppen blev klar.
Efter kaffet visade läraren hur man mätte en DKV, alltså en Dubbel korsningsväxel. Sen in i klassrummet och kolla om växlarna blev godkända.
DKV:n var mög och en EV 1:9 var lite dålig.
Sen var det pingis i en timma eller så. Vi var fyra stycken som körde rundpingis. Jag lyckades, genom att sätta ett antal smashar, gå till final en gång...
Sen hem. Svängde in vid Valhall park för att försöka hitta Koenigsegg, vilket jag gjorde.
I morgon är det prov i det vi gjord från förra måndagen fram till idag.
Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...
Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...
Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...
Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
||||||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 |
9 |
|||
10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 |
16 |
|||
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 |
|||
24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 |
30 |
|||
31 | |||||||||
|
En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.
BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)
Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.
FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)
Grenspår - Det spår som viker av i en växel
Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar
Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.
Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel
Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.