Direktlänk till inlägg 6 oktober 2011
Dagen började med frukost, sen åkte jag till skolan.
Annan lärare idag. Han började med banunderbyggnad. Alltså det under ballasten, inklusive broar, tunnlar och sånt.
Spårgeometri stod på schemat. Vi fick lära oss om övergångskurvor och cirkulärdito.
Vi fick även lära oss att
Rrikt = 11,8 x (1,3 x V)²
250
Där V = Planerad största tillåtna hastighet.
På så sätt får man reda på vilken radie en kurva bör ha med hänsyn till hastighet och framtida hastighetshöjning.
Vi fick också lära oss att
Rmin = 11,8 x V²
250
dvs den minsta radie en kurva bör ha om man inte vill bygga för framtida höjning.
Vill mah ha reda på hur lång raksträckan bör vara mitt i en S-kurva får man använda sig av följande formel:
R1xR2
(R1+R2)
Där R1 är kurva 1 och R2 kurva 2.
Är svaret mellan 100 och 120 ska raksträckan mellan kurvorna vara 7 meter
Är det under 100 ska raksträckan vara 10 meter.
Detta för att säkerställa buffertövertäckning i kurvorna.
Nånstans mitt i detta hade vi lunch. Efter maten spelade vi som vanligt pingis.
Sen fortsatte matten ovan.
Sen där de flesta gick ner till skåpet för att hämta regnjackan innan vi gick till restaurangen. Efter fikat spelade fem personer biljard. På något sätt lyckades jag vinna. Sen fortsatte vi med rälsförhöjningsuträkningar.
Vi hann börja lära oss skillnaden mellan teoretisk och anordnat rälsförhöjning samt ett antal nya formler.
När vi hade slutat gick jag och tittade på när några övade sig i pingis sen åkte jag hem.
I morgon är det rälsförhöjningsöverskott och rälsförhöjningsdbrist som står på schemat.
Det visste ni inte va, att det är massa matematik man måste lära sig för att bli rallare?
Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...
Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...
Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...
Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
||||||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 |
9 |
|||
10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 |
16 |
|||
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 |
|||
24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 |
30 |
|||
31 | |||||||||
|
En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.
BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)
Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.
FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)
Grenspår - Det spår som viker av i en växel
Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar
Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.
Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel
Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.