bantekniker

Direktlänk till inlägg 13 oktober 2011

Fordon, maskiner och redskap

Av Bobjörk - 13 oktober 2011 19:10

Dagen började med att jag snackade med lite kompisar.

Sen gick vi mot klassrummet och kom in exakt på slaget 08:00.

Lektion nummer ett för dagen handlade om allt från fordon, redskap och maskiner till olika sätt att klanta sig och att våga säga nej till saker man inte känner att man klarar av.

Fika och sen lite mer om fordon, maskiner och redskap. Vi skulle ha fått gå ner och kolla på lite redskap men så blev det inte.


Lunch, hade med mig dosa med lite fläskkarré och stekt potatis.


Efter lunch fick vi certifikaten i Heta arbeten och vi pratade lite om spårbesiktning och stoppbockar. Vi gick ut och kollade på en stoppbock, några vägövergångstyper (alltså själva beläggningen som bilarna kör på) av de godkända typerna Storplan och Strail. Vi gick även bort och tittade på ett spårkryss med rörlig spets som nån grupp  ska montera under praktiken på skolan.


Vi fikade och när vi återkom fick vi reda på vilka grupper som skulle göra vad i november-december. Vi blir uppdelade i två grupper där de ena har växelbyggarkurs och de andra kap och slip.

Jag hamnade i den grupp som ska bygga växlar i år och kapa nästa år.

Vi fick även skriva upp oss på en lista för att gå på läkarundersökning hos previa. Krävs för att få använda de starka ämnena som används när man limmar skarvjärn i växlar.

Sen fick vi göra en övning där vi kontrollerade skarvöppningar och undersökte hur mycket räls som fattades.


Sen en snabb repetition om kursen hittils.


Och så fick vi en tråkig nyhet. Vi är lediga i morgon :)


På måndag ska vi däremot projektera ett bygge av en mötesstation... förlåt... driftplats.


Glömde nämna. Vi spelade pingis också.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bobjörk - 30 april 2014 16:48

Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...

Av Bobjörk - 21 november 2012 18:13

Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...

Av Bobjörk - 8 november 2012 16:25

Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...

Av Bobjörk - 25 oktober 2012 22:31

Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...

Av Bobjörk - 10 juli 2012 23:30


Vaknade, drack en halv kopp kaffe. Resten blev kvar i koppen. Gick ner för att leta efter en grej i bilen, insåg att jag inte hinner med tåget och tog bilen till Nacka station. Sen tåget därifrån och tunnelbana från Slussen. Flygbuss från Cityt...

Presentation


En blogg om en studerande vid Järnvägsskolan i Ängelholm.

Fråga mig

20 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Translate

Ordlista

En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.

 

BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)

Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.

FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)

Grenspår - Det spår som viker av i en växel

Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar

Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.

Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel

Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.


Ovido - Quiz & Flashcards