Direktlänk till inlägg 13 oktober 2011
Dagen började med att jag snackade med lite kompisar.
Sen gick vi mot klassrummet och kom in exakt på slaget 08:00.
Lektion nummer ett för dagen handlade om allt från fordon, redskap och maskiner till olika sätt att klanta sig och att våga säga nej till saker man inte känner att man klarar av.
Fika och sen lite mer om fordon, maskiner och redskap. Vi skulle ha fått gå ner och kolla på lite redskap men så blev det inte.
Lunch, hade med mig dosa med lite fläskkarré och stekt potatis.
Efter lunch fick vi certifikaten i Heta arbeten och vi pratade lite om spårbesiktning och stoppbockar. Vi gick ut och kollade på en stoppbock, några vägövergångstyper (alltså själva beläggningen som bilarna kör på) av de godkända typerna Storplan och Strail. Vi gick även bort och tittade på ett spårkryss med rörlig spets som nån grupp ska montera under praktiken på skolan.
Vi fikade och när vi återkom fick vi reda på vilka grupper som skulle göra vad i november-december. Vi blir uppdelade i två grupper där de ena har växelbyggarkurs och de andra kap och slip.
Jag hamnade i den grupp som ska bygga växlar i år och kapa nästa år.
Vi fick även skriva upp oss på en lista för att gå på läkarundersökning hos previa. Krävs för att få använda de starka ämnena som används när man limmar skarvjärn i växlar.
Sen fick vi göra en övning där vi kontrollerade skarvöppningar och undersökte hur mycket räls som fattades.
Sen en snabb repetition om kursen hittils.
Och så fick vi en tråkig nyhet. Vi är lediga i morgon :)
På måndag ska vi däremot projektera ett bygge av en mötesstation... förlåt... driftplats.
Glömde nämna. Vi spelade pingis också.
Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...
Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...
Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...
Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
||||||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 |
9 |
|||
10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 |
16 |
|||
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 |
|||
24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 |
30 |
|||
31 | |||||||||
|
En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.
BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)
Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.
FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)
Grenspår - Det spår som viker av i en växel
Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar
Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.
Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel
Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.