bantekniker

Direktlänk till inlägg 17 oktober 2011

Projektering

Av Bobjörk - 17 oktober 2011 18:13

Hela dagen har ägnats åt projektering av en mötesstation.

Vi delade upp oss i grupper om fyra och fick samma uppgift.

Den var att ett 800-meters mötesspår skulle byggas och vi skulle beräkna kostnader för grus, makadam, slipers, spår, växlar, byggnatin, transporter, personalkostnader, maskinhyra med mera.


Först räknade vi ut hur många meter räls vi behövde, närmare bestämt 1600 meter.

Sen antal sliprar, där fastnade vi tills vi hittade en uträkning och fick antalet 1232 stycken. Sen antalet befästningar per slipers, dvs 4 stycken E-clip och fyra isolatorer per sliper.

Och så kostnaden för det.


Sen kom nästa nöt: Antalet skarvar som behöver svetsas. Vi ritade upp station på tavlan och bestämde oss till slut för en summa.


Sen var det själva bankroppen.

Såhär räknade vi ut den:

 

Först ritade vi upp det som skulle räknas ut. Nedre delen utgörs av grus och övre av Makadam klass I


Sen tog vl lunch. Isterband och stuvad potatis i restaurangen blev det för min del eftersom jag glömt min dosa.

Efter lunch och lite lunchpingis och -biljard (inget spelande för min del) så gick vi till vårt hus igen för att få ut lite handskar och för att kunna byta eventuella plagg som har fel storlek eller så.


Sen fortsatte vi.


 

Och här diskuterar vi flitigt.

Observera hur vi alla lagt upp papperen olika på våra skrivbord.


 

Och här har vi räknat ut det hela och sen skrivit hur mycket som skall köras ut med lastbil respektive QBX (som alltså är en makadamvagn).


Sen var det bara att räkna på vikten och hur många körningar som behövdes och sen kostnaden och hur många lastbilar och timmar med mera.


När dagen var slut hade vi börjat räkna på personalkostnader.

Vi räknade lite fel på våra svetsare så plötsligt utbrast en i gruppen "Vi kan ju inte lägga ut 4,4 miljoner på svetsare!!" och efter ett tag insåg vi att om man har flera svetsare än en måste man också dra ner antalet timmar det tar. 1 skarv, 60 minuter för en person. Dvs två personer kan göra två skarvar på en timme.  

Med vår första uträkning skulle alltså en person arbeta och resten titta på. Och det skulle vi betala 4 miljoner för... tur vi kom på bättre tankar...  


Sen hade vi en kort genomgång om vad vi ska göra resten av veckan.

I morgon ska vi pinnlöda men också prova på en annan metod för att fästa kablar i räls. Bilder lär komma i bloggen i morgon.


Uppgiften då? Ja, den ska redovisar nästa måndag.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bobjörk - 30 april 2014 16:48

Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...

Av Bobjörk - 21 november 2012 18:13

Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...

Av Bobjörk - 8 november 2012 16:25

Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...

Av Bobjörk - 25 oktober 2012 22:31

Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...

Av Bobjörk - 10 juli 2012 23:30


Vaknade, drack en halv kopp kaffe. Resten blev kvar i koppen. Gick ner för att leta efter en grej i bilen, insåg att jag inte hinner med tåget och tog bilen till Nacka station. Sen tåget därifrån och tunnelbana från Slussen. Flygbuss från Cityt...

Presentation


En blogg om en studerande vid Järnvägsskolan i Ängelholm.

Fråga mig

20 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Translate

Ordlista

En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.

 

BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)

Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.

FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)

Grenspår - Det spår som viker av i en växel

Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar

Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.

Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel

Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.


Ovido - Quiz & Flashcards