bantekniker

Senaste inläggen

Av Bobjörk - 2 september 2011 17:19

Idag tog jag bilen till skolan för att jag skulle vara fri att åka hem/vart jag ville efter skolan.

Hela förmiddagen ägnades åt teleteknik. Som inte innebär backelittelefoner och sånt utan kommunikationsteknik.

Så det talades om GSM-R, MobiSIR men även detektorer och annat som tele sysslar med.

Vi avslutade förmiddagen med att titta på lite varmgångs- och tjvubromsdetektorer och sen var det slut för dagen. En del åkte hem till sig, en del åkte till sin hemort och jag och några till valde att äta skomakarlådan som serverades i skolrestaurangen.

Några valde att bada i den kalla poolen och när jag talat klart med dalslänningen och värmländska bröderna så anslöt jag till dom. Inte för att bada utan för att snacka skit. Sen använde jag mitt SJ-priokort för att komma in i datasalen. SJ Priokort? Hur då, undrar ni. Jo man kan programmera systemet så att det godkänner vilket kort som helst, bara det har magnetremsa så jag har mitt priokort som låskort.

Provade att surfa lite men valde sedan att ansluta till badarna igen. Vi stod utanför och snackade och sen åkte de hem.

Själv åkte jag till Hasslarp för att studera låga huvudljussignaler. Och på hemvägen åkte jag över Kattarp för att kolla på triangelspåret. Visade sig att man höll på att bygga plattform för pågatåget där. Ena plattformen var klar, men andra var bara halvklar. Spåret med halva plattformen var signalmässigt byggt som en 59 ESIK (svårt att förklara vad det är men det står för Ställverk 59 Enkelspår Samtidig Infart Kort) medan andra spåret var en 59 med dvärgsignal.

Tydligen har man inte bestämt hur man ska bygga stationen och det halvbyggda vägskyddet.


Nu sitter jag hemma i lyan och tänkte ta det lite lugnt. Vad som sker i morgon har jag inte beslutat.  

Hasslarp 33, en av få kvarvarande låga huvudljussignaler.


 

Kattarp. TIll vänster syns, vid spår 2, den ofärdiga plattformen och baksidan på den stopplykta som indikerar att detta är en 59 ESIK. Troligen försvinner denna stopplykta när man byggt klart plattformen.

 

Här syns den ofärdiga vägövergången, en nybyggd skyddsväxel och den huvuddvärgsignal som ersatt stopplyktan på spår 1.


 

Det ännu ej färdigställda vägskyddet för gångvägen.

Av Bobjörk - 1 september 2011 18:05

Dagen började som vanligt med frukost, men idag tog jag bussen (linje 2) till skolan. Köpte Jojo-kort igår.
Jag var inte den enda som åkte med 7:17-bussen märkte jag.
Väl framme i skolan var det fordonsteknik på schemat. I stort sett gick det ut på att vi gick igenom bromssystemet lite snabbt och sen visade läraren bilder från SJK.se och jarnvag.net och lät folk ställa frågor. När han inte ställde frågor till mig :)

Lunch en halvtimme tidigare innebar att vi hade en och en halv timma lunch. Så jag fick först ut och tittade på när några övade med en LRB och en LMV (för oinvigda betyder det Lifträlsbil och Liftmotorvagn.
Därefter åt jag lunch i skolans restaurang. En härlig köttgryta.

Efter lunch var det signalteknik. Uppskattat av en del, men en del tyckte ämnet var tråkigt. Jag tyckte det var kul att få fylla hjärnan med mer onödig kunskap :)

Det var väl det som hände idag. Ingen särskilt spännande dag utan en hel dag i skolbänken.

På hemvägen blev bussen jag åkte med, regionbuss 523, sen pga köer. Ett vägarbete där man stängt av en fil och reglerar trafiken med trafikljus förbi platsen.


I morgon är det kort dag (fredagar slutar vi 11:30) och enda punkt på schemat är Tele.
Efter det kommer jag nog knata runt lite på området. Bekanta mig med omgivningarna. Så länge jag håller mig på gångvägarna borde det inte bli några protester.

Av Bobjörk - 31 augusti 2011 17:50

Dagen började med att vi fick delar av våra kläder, jacka och byxor.

Tyvärr finns inte storleken C150 så det fick, av längdskäl, bli C54 som dock är på tok för stora i midjan. Får skaffa bälte.


Sedan var det kaffe och sen grundläggande elteknik. Dvs flera timmar med kontaktledningsprat. Sen var det lunch, som intogs inne i staden. Vi skaffade oss ett "Ät 10 gånger, få 11 måltiden gratis"-kort på en restaurang. Sen kan man ju ha med sig egen mat eller äta på skolan. Allt beror ju på plånboken.

Efter lunchen var det mer elteknik. Bland annat tog vi på oss västar, och likt en dagisklass gick 40 personer för att kolla på ett skåp för växelvärme    och sedan tittade vi på lite sugtransformatorer, kontaktledningsupphängningar och liknande. Jag passade på att känna lite på kontaktledningen. Inte ofta man får chans till det.

Sedan gick vi tillbaka, tog av oss västarna och så var det, just det, fika!


Efter fikat började fordonstekniska utbildningen. Vi kollade på en boggi, en MDR (Motordressin) och skolans T43.

I morgon är det mer fordonsteknik, då ska vi enligt läraren titta på nördbilder.   Några timmar grundläggande signalteknik ska vi hinna med också.

 

Ny jacka. Fast på järnvägen ska det ju vara orange anser jag och flera andra.


Edit: Orange anser jag att det ska vara, inte gult. Ändrat.

     

Av Bobjörk - 30 augusti 2011 16:25

  

Idag var det grundläggande banteknik på schemat oavsett om jag skrev något annat.

Grundläggande Banteknik innebar att vi gick igenom saker som banöverbyggnad och banunderbyggnad. Alltså växlar, räls, befästning och sånt jag redan kan.  

Gjorde några anteckningar gällande viktiga saker som vad 1:9 betyder när det gäller växlar och avståndet mellan sliprarna. Bra att veta.

Vid lunch åt jag thaimat med några andra blivande bantekniker och sen fortsatte bantekniken med mer information om växlar, svetsning och så lite filmvisning där man bytte spår med spårbytesmaskin.

Sån skulle vi ha till Virserum :)


Vi slutade tidigare än tänkt så efter att ha stått och snackat lite och sett första fordonsrörelsen på området (en Liftmotorvagn) så åkte jag och studerade lite järnväg. Bland annat gamla järnvägen Klippan-Ängelholm och dubbelspåret Ängelholm-Vejbyslätt som dock inte är ett dubbelspår utan ett enkelspår med ett ännu ej inkopplat spår som löper parallelt.


I morgon får vi våra kläder och sen är det El- och fordonsteknik på schemat.

  

Några bilder:

Entrén om man kommer med bil.


Om man kollar noga ser man att det saknas en bit av dubbelspåret. Troligen tar man inte spåret i bruk förrän man byggt klart en viss känd tunnel.


Vattenhäst längs gamla järnvägen.


"Pyttebron", en gammal järnvägsbro.


Min brevlåda har försetts med namn.


Och mitt... referensbibliotek ( ) har påbörjats.     

Av Bobjörk - 29 augusti 2011 15:35

Idag var det då dags. Första dagen. Vår lektionssal de närmsta veckorna blir en sal med en läktare med bänkar i fyra rader. En traditionell sal alltså.

Introduktionen innebar presentation av fyra första veckornas schema och sånt.

De stora punkterna var annars fika, lunch och fika. Jag och ungefär 10 andra slog följe med en elev från Ängelhom. Vi åt på en pizzeria som också hade dagens.


Eftermiddagen bjöd på presentation av oss själva och av lokalerna. Vi kommer mest hålla till i ett annat hus än nu. Bland annat har vi en lokal där vi kommer lära oss svetsa och kapa spår.


Närmaste veckorna bjuder på två viktiga kurser: Heta arbeten och BASÄSKYDD.

BASÄSKYDD är ett måste för att få vistas och arbeta i spår.


Och så gårdagens bilder från min promenad:

  Kitesurfning stod på schemat för dessa herrar.

Piren gjorde sitt jobb. Att dämpa vågorna.  Med hjälp av en annan pir vid småbåtshamnen förstås.

En kitesurfare tittar förbi.

  Där. Sverige, hugget i granit. Eller hur var det nu han sa. För övrigt är det även Sverige jag står i. Man ser inte danmark på andra sidan Skälderviken... vore ju konstigt.   Vågorna slog stundtals över piren.


I morgon står det mer introduktion på schemat. Dessutom sovmorgon. 9:50 börjar vi. Då missar vi förmiddagkaffet!

Av Bobjörk - 28 augusti 2011 20:06

Idag har jag varit nere på stranden och vid småbåtshamnen. Var väl där ungefär en timme och fotograferade kitesurfare, piren och naturen. Mycket nyponbuskar.

Tyvärr kan jag inte publicera bilderna då det är för segt att ladda upp dessa med GPRS. När jag hittat en annan lösning så kan jag ladda upp bilderna men för tillfället får ni tro mig när jag säger (nåja, skriver) att det är vackert men blåsigt.


Vad gäller inredningen så har jag ställt upp lite modeller här och var och på den gamla gjutjärnsspisen har jag lagt diverse spårbefäsningsmateriel.

I bokhyllan trängs Tri-pärmar med pärmar med SÄO och annat.

Datorn är kopplad till tv:n så jag kan kolla på DVD den vägen.

Ett skrivbord kommer att komma någon gång, då kan jag ställa upp skärmen där och så har jag laptopen stationär här hemma, kopplad till skärm och TV. (Inte helt ultimat att läsa text på TV:n sittande i soffan).


På kvällen kom hyresvärdarna (alltså de vars källare jag hyr) med en byrå och en mikro och berättade lite detaljer.

I morgon kommer jag träffa en av dom då han jobbar på skolan.


Nu har jag för avsikt att äta något lätt och titta på ett eller två avsnitt av JAG säsong 3.

Och i morgon är den stora dagen.

Av Bobjörk - 27 augusti 2011 19:30

Igår kom jag äntligen fram till mitt nya hem i Vejbystrand.


Har haft lite problem med internet, bara GPRS för tillfället.


Gårdagen, alltså fredagen, ägnade jag åt att plocka i ordning lite och, som man säger, landa. Inte för att tåg flyger särskilt ofta.


Idag tog jag mig en tur till Väla Centrum för att försöka hitta en lösning på mitt internetproblem. Blev en längre kabel till bredbandsmodemet. Och så trådlös tangentbord och mus till laptopen. Så jag kan koppla den till skärm och tv.


På vägen till Väla lyckades jag köra vilse. Inte ofta jag kör vilse. Inte ofta man nästan hamnar i ett annat land när man kör vilse heller. Men jag kom hem i alla fall. BIlen blev renare också eftersom det spöregnade hela dagen.


Nu lite bilder på min lya:

 

Köket


   

Vardagsrummet


 

Sovrummet


   

Hallen. Där har inredningen redan börjat (västar  )


Närmast ska det inredas med lite prydnader på bord och väggar. BIlder kommer när det är klart :)

Av Bobjörk - 25 augusti 2011 18:53

...och klar.

I alla fall nästan. Några grejer bärs ner i morgon och får färdas i baksätet till Vejbystrand.


Har även monterat bilstereon så man kan lyssna på musik på vägen ner.

Dock får jag bara ljud från de bakre högtalarna.


Så i morgon bär det av mot västkusten.

Presentation


En blogg om en studerande vid Järnvägsskolan i Ängelholm.

Fråga mig

20 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Translate

Ordlista

En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.

 

BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)

Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.

FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)

Grenspår - Det spår som viker av i en växel

Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar

Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.

Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel

Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.


Ovido - Quiz & Flashcards