Direktlänk till inlägg 7 november 2011
Vaknade och gick upp.
Åt frukost och tittade på nyhetsmorgon.
Plötsligt satt ena katten och tittade in genom fönstret. Öppnade det och katten hoppade in och spann. Strök sig mot mig medan jag ställde undan disk. Jag klappade den och pratade med den. Den strök sig mot mig när jag drack upp kaffet. Hade sedan länge öppnat dörren upp till resten av huset så den skulle kunna gå upp där. Men den var inte intresserad av det. Satte på mig jackan för att gå ut och stängde dörren som nu varit öppen flera minuter. Då jamade katten och satt vid dörren och tittade på mig. Öppnade dörren igen och katten smet upp... skum katt :)
Åkte till skolan och bytte om.
Våra grupper delades upp i flera och jag och tre andra skulle påbörja flytt av en växel.
Denna växel skall flyttas, för att spåret under ska kunna rivas så växeln kan läggas på plats igen, fast fästas i resten av spåren.
För att kunna flytta växeln måste man skruva isär skarvjärnen i den och lyfta den med hjulllastarna. Nu skulle inte dom komma förrän i morgon så vi fixade till med skarvarna (satte ihop några och tog isär några så vi fick tre lagom bitar.
Kabelkanalen behövde grävas fram också för de hade inte täckt över den innan de grusade växeln.
Så det var bara fram med skyffel, spade och kabelskyffel och skotta.
Några enstaka lock fanns. Fika.
Efter fikat fortsatte framgrävandet. När vi rensat grovt så lyfte vi ur kablarna och rensade mer noggrannt och lade tillbaka kablarna igen. Sen lade vi på lock.
Klart. Vi övergick till att borra hål för skarvjärn. Borrmaskinen hade inkontinensproblem. Den läckte alltså vatten. Men det gick att borra i alla fall.
Lunch. Gick in till stan och åt med några andra rallare.
Efter lunch fortsatte vi med att montera skarvjärnen och fick även prova på att demontera och montera e-clip. Det förstnämnda gör man med slägga och det sistnämnda med ett särskilt verktyg.
Efter det började vi dra ur spik ur den del av spåret som växeln inte ligger över, men som skall rivas.
Detta gjorde vi med ett särskilt verktyg.
Med detta verkygt, som drevs med hydralik, drog vi upp spikarna och lade dessa i en pall. Underläggsplattorna lades i en annan pall.
Eftersom det saknades hjullastare fick vi istället börja med att lägga in en sista bit räl i det spår vi fixade förr-förra veckan. Jag körde kapmaskinen. Rälen tryckte ihop sig så det var ganska svårt att köra maskinen stadigt. Den hoppade, körde fast och det rök. Till slut pajade kapskivan.
Så det blev till att sätta dit en ny kapskiva och fortsätta kapa. Till slut var rälen kapad och vi tog fika.
Efter fikat lade vi in nya rälen och borrade fler hål med den inkontinenta maskinen.
Spikning påbörjades. Jag provade inte att spika. Vet ju inte hur man ska göra när alla har olika idéer.
Vi blev inte riktigt klara men vi packade ihop och körde iväg med två trallor till lokstallet. Sen bytte vi om och jag åkte hem och satte igång datorn.
Visade sig dock att jag hade glömt strömkabeln till den i VIrserum så det blev till att åka till Väla och köpa ny. I morgon fortsätter vi med växeln, eller så byter vi sliprar i en annan växel.
Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...
Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...
Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...
Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | 4 |
5 |
6 |
||||
7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 |
13 |
|||
14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 |
20 |
|||
21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 |
27 |
|||
28 | 29 | 30 | |||||||
|
En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.
BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)
Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.
FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)
Grenspår - Det spår som viker av i en växel
Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar
Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.
Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel
Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.